In opdracht van: Oosterpoort Jeugd- en Opvoedhulp
Realisatie: Oss, 2003
Utiliteitsbouw
Foto's: A. Bagen
Met niets anders dan een spoor naast de locatie voor het hoofdkantoor van Oosterpoort Jeugd- en Opvoedhulp, is de hoofdopzet van het gebouw vergelijkbaar met dat van een perron. Een perron met aan weerszijden treincoupés. Hierbij zijn perrons de vrije circulatieruimtes en de coupés private kantoorplekken.
Deze kantoren bevinden zich, volgens de wetten van de coupés, aan weerszijden van het perron. Hier is rustig en ongestoord werken mogelijk. Zodra men uit de kantoren stapt wordt het perron betreden: de openbare ruimte. Deze ruimte baant zich middels één enkele grote trap een weg door het gebouw.
De trap begint met een opening aan de straatkant beneden in een publieke gemeenschappelijke ruimte en eindigt boven in een besloten gemeenschappelijke ruimte. Op deze manier worden alle vloervelden met elkaar verbonden en neemt de hiërarchie sterk af.
Een doorsnede van het gebouw laat zien dat zij zich richt op de zon. Deze zon stroomt van boven via de openbare ruimte naar beneden en vormt een permanente verbinding tussen de entree en de top van het gebouw. Door omhoog te kijken naar het licht worden mensen gedwongen figuurlijk boven zich uit te kijken, is de filosofie.
Dan is er de schil van het gebouw, conceptueel het belangrijkst. Deze gevel is als een möbiusband zonder belangrijkste kant, zich vormend naar de omgeving. Afhankelijk van lichtinval en weersomstandigheden verandert zij letterlijk van kleur. Soms zwaar en donker, op andere momenten licht en haast transparant. Dit communiceren met kleur staat metafoor voor de openheid waarmee de opdrachtgever naar buiten treedt.
Als het weer gunstig gestemd is, wordt de gevel vrijwel doorzichtig. Toch behoudt zij dezelfde stevigheid. Dit slaat op hoe Stichting Jeugdzorg naar de mens kijkt: door de harde buitenkant heen.
En passant heeft dit innovatieve gevelconcept geleid tot een nieuw soort gevelbekleding. Deze bekleding heeft de belangstelling van de bouwwereld getrokken en is inmiddels in productie genomen.