• SELECTIE PROJECTEN
    • VOLLEDIGE SELECTIE
    • UTILITEITSBOUW
    • WONINGBOUW
    • RENOVATIE
    • HORECA & CULTUUR
    • ZORG
    • INTERIEUR
    • STEDENBOUW
    • STUDIE
  • VISIE
    • VISIE
    • DUURZAAMHEID
  • BLOG
  • CONTACT
APARCH
  • SELECTIE PROJECTEN
    • VOLLEDIGE SELECTIE
    • UTILITEITSBOUW
    • WONINGBOUW
    • RENOVATIE
    • HORECA & CULTUUR
    • ZORG
    • INTERIEUR
    • STEDENBOUW
    • STUDIE
  • VISIE
    • VISIE
    • DUURZAAMHEID
  • BLOG
  • CONTACT

In opdracht van: M.L. Aartsen

Realisatie: Eindhoven, 1998

Horeca & Cultuur, Renovatie

Foto's: H. van Doorn & F. Porro

Dit project is een duidelijk voorbeeld van ons streven om als architectenbureau maatschappelijke en culturele doelen te kunnen bereiken. Het is dan ook het begin van een reeks eigen initiatieven om, zoals later door collega-architect Jo Coenen omschreven, als guerrilla-stedenbouwkundigen invloed te hebben op de positieve ontwikkeling van de stad Eindhoven.

Om openheid te creëren is de centrale zaal opgehoogd. Een innovatieve doosligger maakt de verhoging onzichtbaar en werkt ruimtebesparend.

Ook de oude vloer aan de straatzijde is opgehoogd tot straatniveau. Middels drie grote, in hoogte afnemende plateaus wordt de zaal ingeleid. Contact tussen entree en zaal wordt daardoor heel direct. Er is namelijk altijd zicht vanuit de entree op de zaal en andersom.

Een belangrijk element van de maatschappelijke, culturele functie die het grand café diende te vervullen hing samen met de historie die zichtbaar moest blijven.

Het door een lek sterk aangetaste stucwerk is op dusdanige manier hersteld dat van de bestaande ornamenten, inclusief de dikke oude verflagen, mallen zijn gemaakt. Vervolgens zijn ze tot nieuwe gipsen ornamenten gegoten. De schelpvormige achterwand van het podium is hersteld en de kroonluchter, ooit trots het midden van de zaal markerend, is teruggeplaatst.

Verdere restauratie zit in de voorgevel, waarvan enkel de eerste verdieping origineel was. Ontbrekende delen zijn gereconstrueerd. Ook is de oorspronkelijke dakvorm teruggebracht.

Om het café ondanks alle aanwezige historie toch relevant te houden is er een moderne toiletgroep geplaatst die sterk contrasteert met de statige zaal. Bekleed met glasmozaïek en komt zij deels los van de vloer. Toiletdeuren zijn gemaakt van matglas, wat in die tijd tamelijk choquerend was.

In het gebouw zijn twee noemenswaardige technische innovaties aanwezig. Een samenwerking met Philips heeft geresulteerd in een geavanceerd geluidssysteem. In pilasters weggewerkte tijdgeschakelde speakers zorgen voor gelijkmatig verdeeld geluid.

Daarnaast verloopt luchtverversing via een onzichtbaar plenum; de bovenkant van de sierlijsten zijn hol. Deze onzichtbare holle stroken sluiten aan op de zolder waar afzuig-units staan opgesteld.

Door de bekroning als winnaar van de Architectuur Publieksprijs heeft dit project ons pioniersschap op het gebied van maatschappelijk georiënteerde wederopbouw bevestigd en is zij vrucht geweest voor latere restauraties.

gevel_een.jpg
interieur_een.jpg
interieur_twee.jpg
interieur_drie.jpg
interieur_vier.jpg
historie_een.jpg
historie_twee.jpg
historie_drie.jpg
historie_vier.jpg
gevel_een.jpg interieur_een.jpg interieur_twee.jpg interieur_drie.jpg interieur_vier.jpg historie_een.jpg historie_twee.jpg historie_drie.jpg historie_vier.jpg
begane_grond.jpg
eerste_verdieping.jpg
begane_grond.jpg eerste_verdieping.jpg

© 2024, Aartsen en Partners Architecten